„Nie pamiętam… Teraz mi przypominasz!” – trudne doświadczenia dzieci podczas przesłuchań sądowych dotyczących nagabywania w celach seksualnych w internecie

Netanel Gemara, Noa Cohen

Abstrakt


Kontekst: Przesłuchania sądowe z udziałem dzieci, które padły ofiarą nagabywania w celach seksualnych w internecie (online sexual solicitation – OSS), stanowią wyjątkową sytuację w porównaniu z innymi formami wykorzystywania seksualnego dzieci (child sexual abuse – CSA). W takich przypadkach osoba prowadząca przesłuchanie posiada konkretne dowody wykorzystywania w postaci zdjęć lub tekstów. Podczas rozmowy prowadzący przesłuchanie korzysta z tych materiałów, aby przyspieszyć gromadzenie danych dotyczących molestowania, co może znacząco wpłynąć na dobrostan dziecka. Cel: Niniejsze opracowanie ma na celu zbadanie doświadczeń dzieci podczas przesłuchań sądowych w sprawach dotyczących OSS. Uczestnicy i otoczenie: Próba obejmowała 20 żydowskich dzieci w Izraelu, które zostały skierowane na przesłuchanie sądowe i wzięły w nim udział. Metody: Do analizy zeznań dzieci wykorzystano tematyczną metodologię jakościową. Wyniki: Wyniki wskazują na trudności doświadczane przez dzieci podczas konfrontacji z materiałami związanymi z nagabywaniem. Dzieci szczegółowo opisały, w jaki sposób taka rozmowa, która obejmowała wizualizację i werbalizację wykorzystania, ujawnienie nowych informacji oraz nagrywanie przesłuchania na wideo, wywarła negatywny wpływ na ich dobrostan. Wnioski: Wyniki niniejszego badania uwypuklają wewnętrzne wyzwania, z którymi mierzą się dzieci uczestniczące w przesłuchaniach sądowych w sprawach dotyczących OSS.
Wynikają one z napięcia pomiędzy koniecznością zebrania przez osobę prowadzącą przesłuchanie szczegółowych informacji na temat molestowania a pragnieniem dziecka, aby o tym zapomnieć. Omówione zostaną praktyczne konsekwencje związane z zagrożeniami dla dobrostanu dziecka, zalecenia na przyszłość i ograniczenia samego badania.

Pełny tekst:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.